Alles uit jezelf en de ramadan halen met SaSaFit!

De ramadan is een bijzondere maand voor moslims. Het is de negende maand van de Islamitische kalender waarin vasten centraal staat. Stichting SaSaFit telt veel vastende leden. Deze leden willen dan ook graag door blijven sporten in deze maand.

Ben je een sportfanaat? Wees dan niet getreurd! Je kunt blijven sporten tijdens de ramadan. Wij houden rekening met de vastende leden door een aangepast sportrooster aan te houden. Volgens Saliha Bochhah, voorzitter van stichting SaSaFit, gaat Ramadan en sporten prima samen. Sterker nog, je kunt daaruit je energie halen.

Stichting SaSaFit is geen sportschool, wij helpen vrouwen met verschillende culturele achtergronden op een positieve manier deel te nemen aan de samenleving. Zo worden er regelmatig beautyavonden, groepslessen en workshops georganiseerd. SaSaFit helpt je  vitaler te worden door te ontspannen en geluk te vinden in beweging. Volgens Bochhah vergeten veel vrouwen dit door hun drukke bestaan. Het is dan ook haar passie om de dagelijkse saaie routines van vrouwen om te gooien. Vrouwen moeten meer uit hun comfortzone stappen en een dagje met ons door de modder lopen in het Goudse Hout bijvoorbeeld.

Om sporten en de ramadan te combineren is extra op je voeding letten van groot belang. Eet bijvoorbeeld walnoten en avocado voor de gezonde vetten. Tevens is het belangrijk om je verwachtingen bij te stellen. Tijdens het vasten kun je simpelweg niet van jezelf eisen dat je zwaarder of meer moet gaan trainen. Als het trainen tijdens de ramadan te zwaar wordt kan er deelgenomen worden aan andere workshops. Om het sporten makkelijker te maken hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet.

Trainingstips voor tijdens de Ramadan
Hieronder enkele tips om sporten en de ramadan te combineren:

  •  Train aan het eind van de middag of in de avond. Hierdoor kun je na het trainen je lichaam voorzien van de benodigde voedingsstoffen.
  • Drink in de avond na een training of wedstrijd voldoende water om je vochtbalans op pijl te houden.
  • Beperk je training tot 45 á 60 minuten maximaal.
  •  Eet zo clean mogelijk. Laat je niet verleiden om zoete dingen te eten of voeding die veel vet bevat.
  • Vergeet je supplementen niet! Een multivitamine is extra belangrijk in deze maand.

Zo maken wij er samen een extra mooie maand van!

Geschreven door: Kaoutar Allabbass, student Communicatie  aan de Hogeschool van Amsterdam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *